A co nějaké bližší info o projektu Sluneční školy?

Občanské sdružení Surya dostavělo v září roku 2008 speciálně navrženou ekologickou školu přímo vytápěnou sluneční energií. Unikátní Sluneční škola je umístěna ve výšce 4200 m.n.m. v indické části Himaláje. Byla vystavěna ve vesnici Kargyak v oblasti Zanskaru, za nevyčíslitelné podpory českých i zahraničních dobrovolníků. Od doby dokončení stavby zajišťuje Sluneční škola nejen celoroční výuku pro místní děti, ale je i významným kulturním a informačním centrem izolované horské oblasti.

Každé čtyři měsíce vysílá sdružení dva dobrovolníky, kteří zajišťují plynulý chod projektu, dohlíží na místní učitele a podílejí se na výuce.

Jak se žije ve výšce 4200 m.n.m, izolován od civilizace, s omezenými zdroji, obklopen budhistickou kulturou, jaké je to býti učitelem zanskarských dětí a ředitelem indických učitelů? Pro tyto a jiné odpovědi se přeneseme prostřednictvím fotografií a vyprávění na místo kde se život s nikým nemazlí a priority zde žijících lidí jsou výrazně jiné ve srovnání s našimi.

Tuesday, May 11, 2010

Nakupy v Manali aneb sporadany chaos

Tak jsme dnes prosli koleobehem chaosu trziste a prilehlych ulicek preplnenzch kramky. Nakupujic potraviny a vybaveni pro skolicku vrhli jsme se hledat nejlepsi ceny, priznive tvare obchodniku, kvalitni produkty, to vse za co nejmene penez. Nelehky to ukol. Ale co se mi libi na zdejsim nakupovani , ve srovnani s evropskym, na vyber mate jen jeden maximalne dva stejne produkty . Napriklat reknete-li potrbuji gumu, dostanete jeden typ(ne jak u nas nasledujici otazka?:chcete na papir, drevo, beton, sex, tvrdosti 1 az 5, jake barvy?)a jde se dal. Jak jsem se hrozil meho seznamu do papirnictvi, tak to probehlo snadno. Vstoupil jsem do kramku o neco vetsiho nez moje koupelna a mezi stohy papiru a knih videl sedet starika na male stokrdli. Jeho pomocnik “poletoval”,stacil mu ktomu jeden krok, kolem zakazniku.Tech bylo celkem 3 vcetne me a jestli jste nekdo byl v moji koupelne, je vam jasne ze 5lidi s papirnickyma potrebama je nemozne tam vmestnat. Nicmene jsem se protlacil na konec obchudku k stohu papiru, kde jsem usuzoval ze nekde bude zahraban konec pultu. Vzndavam seznam a usmivam se na obsluhujicihoi mladika. Ten se me okamzite ujima a zvlada obsluhovat soucasne I dalsi prichazejici zakazniky. Byl jsem az prekvapen jak snadno nalezal mnou poyadovane veci a skladal je na veci pod kterymi byl ukryt pult. Hromada se predemnou zacala vrsit a stabilita toho vseho zacala slabnout. Uz stacilo jen kychnout a je vse po zemi. Pripominalo mi to staveni domecku z karet. Bez vetsiho zdrzeni pri vysvetlovani jsme se dopracovali az ke kridam. Ted se ukaz kamarade! V celem kramu jsem nezahledl ani kousek kridy, tak jsem zvedav kde ji mas zahrabanou. Chlapec se zamyslel, koukal na me jako by si v hlave vytvarel obraz toho,co chce najit a nahle zmizel.Kouknu za pult a tam poklop ktery bleskurychle otevrel a zmizel v utrobach labirintu podzemi. Koukam ze jejich skladovaci capacity nejsou tak omezene. Po chvilce vyleza s viteznym usmevem ze nalezl kridy! Cela tahle procedura nakupu nezabrala ani 30min.Uz to mam zabalene a nesu si ulovek do naseho skladiste. Prostory na skladovani nam propucil jeden z obchodniku, ktery nam zajistuje jeep do Darchy.K memu prekvapeni mi vrazil do ruky klice od sveho bytu, dovedl nas tam a zmizel.
Manali nakupni centrum je docela velike a chaoticke. Musim vsak rici, po 8mi hodinach shaneni veci a pobihani tam a sem, se jiz v nem tak orientuji, ze si troufam rici ze dobre. Nejvice mi dala zabrat plynova kartuse pro nase varice. Myslel jsem ze tohle sehnat nebude problem…tvrde jsmenarazili. Tri lidi pobihali po meste aby jsme se nakonec sesli u jednoho kramku, kde meli plyn.kartuse dve. A to jednu velkou naplnenou do ¼ a malou plnou. Obe se tvarili ze lezeli v horach od dob kdy jeste tato oblast patrila Tibetu. Zrezle, otlucene a ocividne ponekolikate plnene. Neda se svitit musime brat co je. Plyn na vareni potrebujeme jako kapr vodu. Jakozto posledni dva exemplare, byl prodavac na bomby nalezite pysnej a smlouvani o cene nepripadalo v uvahu. Trzni mechanizmus i zde pusobi na cenu s ohledem na konkurenci. V tomto pripade si prodavac byl vedom monopolniho postaveni a me nezbylo nez solit…V Kargyaku budeme topit jacima bobkama, tam uz me tohle trapit nebude :)
Ve tri hodiny se konecne dostavame z mesta k nasemu hotelu a jdeme na poradny obidek. Pak jeste trocha vyrizovani v bance a je tu vecer. Zitra nas ceka zaverecne dotazeni nakupu, posbirani vsech zasob do skladu nalozeni do jeepu a ve stredu rano tradaaaa na 8mi hodinovou cestu do Darchy.

No comments:

Post a Comment